Анотація до робочої програми з предмету «Методика трудового навчання з практикумом»
В умовах сучасної системи освіти завдання трудового навчання визначаються тенденцією розвитку науки і техніки, вимогами сучасного виробництва до трудової підготовки молоді. Викладання навчальної дисципліни «Методика трудового навчання в початкових класах з практикумом» здійснюється за варіативною програмою, розробленою відповідно до освітньо-професійної програми підготовки молодшого спеціаліста, галузі знань 01 «Освіта / Педагогіка», спеціальності 013 «Початкова освіта». Вона передбачає озброїти студентів теоретичними знаннями організації та методики проведення роботи на уроках трудового навчання, позакласної та позашкільної гурткової роботи, а також спрямована на розвиток особистості через залучення студентів до засвоєння теоретичної інформації та практичної роботи з різними матеріалами, вивчення засобів праці, формування конструктивного підходу до вирішення трудових завдань і навчання безпеки праці.
В процесі трудового навчання вирішуються навчальні завдання, що визначаються змістом навчального матеріалу. Об'єм знань, накопичений людством у різних галузях діяльності людини настільки великий, що доводиться з цього великого обсягу знань і умінь виділяти те, що найбільшою мірою відповідає завданням загальної освіти. Особливою проблемою є систематизація навчального матеріалу, при якій не можна просто копіювати системи побудови науки, а необхідно керуватись навчально-виховними завданнями. Методика навчання і повинна знаходити найбільш ефективні шляхи і засоби для виконання цієї вимоги.
Позашкільна і позакласна робота з праці і техніки одержала широке розповсюдження. В школах створюються гуртки, в тому числі і для учнів молодших класів. Тому важливим є узагальнення цього досвіду і виділення найбільш вдалих, ефективних прийомів організації занять, розповсюдження передового досвіду, переведення його в надбання всіх учителів.
При виробленні принципів і способів побудови навчального процесу методика трудового навчання використовує як дані дидактичних досліджень, так і досвід викладання інших предметів.
Метою викладання навчальної дисципліни «Методика трудового навчання з практикумом в навчальних майстернях» є: розкрити методологічні основи трудового навчання і виховання в початкових класах загальноосвітньої школи; вікові, анатомо-фізіологічні, психологічні особливості дітей молодшого шкільного віку; систему методичних засобів, за допомогою яких забезпечується успішне проведення уроку трудового навчання; основні змістові лінії освітньої галузі «Технології» Державного стандарту початкової загальної освіти; основні розділи програми з трудового навчання; специфіку, структуру, особливості підготовки і проведення уроку трудового навчання з учнями молодшого шкільного віку; вимоги до сучасного уроку трудового навчання у початковій школі; особливості та методику роботи з матеріалами, передбаченими шкільною програмою, їх застосування у народному господарстві, особливості організації позаурочної роботи з школярами та проведення екскурсій як однієї з основних форм ознайомлення учнів з працею дорослих.
Предмет курсу- процес трудового навчання в початковій школі.
Навчальна програма «Методика трудового навчання з практикумом» складається з таких розділів:
- «Методика трудового навчання», у якому розглядаються завдання, зміст трудового навчання і виховання в початкових класах, методи навчально-виховної роботи, урок як основна форма організації навчально-виховної роботи з трудового навчання, позаурочна робота, обладнання трудового навчання в початкових класах;
- «Конструювання виробів з паперу і картону», у якому розглядаються папір і картон як один з матеріалів для обробки на уроках трудового навчання в початкових класах, методика навчання учнів молодших класів технологічним операціям з обробки паперу і картону;
- «Конструювання виробів з текстильних матеріалів.», у якому розглядається тканина, як один з матеріалів для обробки на уроках трудового навчання в початкових класах, методика навчання учнів молодших класів технологічним операціям з обробки текстильних матеріалів;
- «Конструювання і виготовлення навчальних посібників», у якому розглядаються навчально-наочні посібники, доступні для виготовлення в шкільних умовах, їх педагогічна цінність, класифікація, технологія виготовлення;
- «Конструювання виробів з різних матеріалів», у якому розглядаються природні матеріали, деревина, метали, пластмаси, як матеріали для обробки на уроках трудового навчання в початкових класах, методика навчання учнів молодших класів технологічним операціям з обробки різних матеріалі.
Вивчаючи дисципліну «Методика трудового навчання з практикумом в навчальних майстернях», студент повинен оволодіти такими програмними компетентностями:
- здатність навчатися й оволодівати сучасними знаннями з методики трудового навчання, зокрема, інноваційними методичними підходами, сучасними системами, методиками, технологіями навчання, розвитку й виховання учнів початкової школи;
- здатність до пошуку, оброблення та аналізу, систематизації й узагальнення інформації, зокрема професійно-педагогічної, з різних джерел та формулювання логічних висновків;
- здатність приймати обґрунтовані рішення, працювати автономно, планувати та організовувати власну діяльність;
- здатність спілкуватися державною мовою на офіційно-діловому рівні; володіти навичками нормативного літературного мовлення (його усною та писемною формами) в різних сферах комунікації; володіти різновидами стилів мовленнєвого спілкування в ситуаціях запобігання та врегулювання конфліктів;
- здатність ефективно та адекватно здійснювати рефлексивні процеси, що сприяє розвитку й саморозвитку учнів, творчому підходу до навчально-виховного процесу з трудового навчання;
- здатність ефективно вирішувати завдання щодо збереження і зміцнення здоров’я (фізичного, психічного, соціального та духовного) як власного, так і оточуючих;
- здатність застосовувати знання, вміння, цінності і досвід практичної діяльності з питань культури здоров’я та здорового способу життя, готовність до здоров’язбережувальної діяльності в освітньому середовищі початкової школи та створення психолого-педагогічних умов для формування здорового способу життя учнів;
- здатність до застосування знань, умінь і навичок із циклу професійної підготовки з методики трудового навчання, що є теоретичною основою побудови змісту освітніх галузей, визначених Держстандартом, задля усвідомлення їхньої реалізації в освітній галузі загалом та окремих змістових лініях зокрема;
- здатність до проектування, організації, оцінювання, рефлексії та коригування навчально-виховного процесу з трудового навчання в початковій ланці освіти, систематичного підвищення професійно-педагогічної кваліфікації;
- здатність структурувати зміст навчального матеріалу з трудового навчання, розробляти та використовувати навчально-пізнавальні завдання, що сприяють розвитку уваги, пам’яті, мислення, уяви, практичних умінь і навиків, враховуючи інтереси та нахили учнів;
- здатність ефективно діяти, розв’язуючи стандартні та проблемні методичні задачі під час навчання учнів; методична компетентність ґрунтується на теоретичній і практичній готовності до проведення уроків з трудового навчання, що виявляється у сформованості системи дидактико-методичних знань і умінь із окремих розділів та тем курсу, окремих етапів навчання й досвіду їх застосування та наявності емоційно-ціннісного ставлення до діяльності щодо навчання учнів предмету;
- здатність до реалізації критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи з трудового навчання; здатність дотримуватись Державних вимог до рівня загальноосвітньої підготовки учнів початкової школи, визначених у програмі;
- здатність усвідомлювати важливість самоосвіти та самовиховання в житті та діяльності вчителя початкових класів;
- здатність формувати в учнів уміння встановлювати зв’язки і відношення в об’єктах пізнання на основі виконання логічних операцій: аналіз, синтез, порівняння, конкретизація, узагальнення, класифікація;
- здатність упроваджувати сучасні навчальні технології, інноваційні підходи до навчання трудовому навчанню в початковій школі;
- здатність організовувати етапи навчального процесу з трудового навчання;
- здатність застосовувати практичні знання та вміння для розв’язання завдань, пов’язаних з навчально-виховним процесом;
- здатність здійснювати навчально-виховну діяльність з трудового навчання у відповідності до вимог санітарно-гігієнічного режиму, охорони праці, техніки безпеки та протипожежної безпеки.
Для досягнення мети викладання дисципліни відповідно до освітньо-професійної кваліфікації поставлено вирішення наступних завдань:
- з'ясувати цілі, завдання трудового навчання в початкових класах загальноосвітньої школи;
- сформувати в студентів політехнічні знання та вміння з різних галузей декоративно-ужиткового мистецтва, промислового виробництва, технології обробки матеріалів, художнього конструювання виробів, технічної естетики;
- оволодіти системою методичних засобів, з допомогою яких забезпечується успішне проведення навчального процесу на уроках трудового навчання.
- ознайомити з організацією та методикою проведення уроків різних типів при обробці різних матеріалів;
- визначити найбільш педагогічно ефективні форми і методи організації позакласної роботи з праці.
Випускник коледжу повинен знати:
- завдання трудового навчання і виховання, вимоги до нього, організацію трудового навчання;
- загальні основи сучасного виробництва, художньої промисловості України;
- мати уявлення про характер праці робітників, майстрів народних промислів, зайнятих обробкою різних матеріалів, виконуючих різні технологічні операції;
- види різних матеріалів, їх властивості, з технологією виготовлення, обробки та застосування;
- назви інструментів, що використовуються при обробці матеріалів, їх будову, призначення, прийоми користування;
- правила безпечної праці при обробці різних матеріалів, вимоги гігієни праці;
- основи художнього конструювання виробів, конструктивні особливості виготовлення виробів, призначення машин, механізмів, їх складових частин, види типових передач руху від приводу до робочого органу;
- форми деталей, розгорток, викройок, креслень виробів об’ємних діючих моделей;
- основи початкового електромоделювання;
- основи художнього конструювання архітектурних споруд;
- види декоративно-ужиткового мистецтва та народних промислів;
- підприємства художніх промислів України;
- теоретичні основи методики трудового навчання;
- завдання трудового навчання і виховання, вимоги до нього;
- організацію трудового навчання в школі та в позашкільних закладах;
- структуру і зміст різних типів уроків з трудового навчання;
- зміст трудового навчання, методику проведення уроків з трудового навчання;
- структуру і зміст основних програм з трудового навчання;
- форми і методи позакласних занять з трудового навчання.
Випускник повинен вміти:
- організовувати трудове навчання учнів молодших класів на уроках праці та позакласних заняттях;
- спираючись на наукову основу, формувати поняття про сучасне виробництво, характер праці робітників різних професій;
- організовувати і проводити роботу з декоративно-ужиткового мистецтва, народних промислів, художнього конструювання виробів, їх опорядження;
- роз’яснювати технологію отримання різних матеріалів, їх властивостей і застосування при виготовленні різних виробів;
- користуватись інструментами для обробки матеріалів, виконувати технологічні операції та прийоми;
- дотримуватись правил безпечної праці і вимог гігієни праці;
- читати схеми, креслення виробів, складати схеми, розгортки, виготовляти креслення, ескізи, технічні рисунки та технологічні картки;
- проводити роботи з електромоделювання, виконувати макетування архітектурних споруд та інших технічних об’єктів;
- володіти методикою трудового навчання;
- проводити заняття з трудового навчання, реалізуючи принципи трудового навчання при використанні різних форм і методів;
- організовувати трудове навчання учнів молодших класів на уроках праці та позакласних заняттях;
- планувати навчальний процес, готуватися до уроків трудового навчання;
- проводити аналіз уроків трудового навчання.
Вивчення навчального предмету завершується узагальнюючим повторенням, написанням курсової роботи під керівництвом викладачів педагогіки, психології, окремих методик викладання навчальних предметів в початковій школі та складанням заліку і державного іспиту.