Анотація до робочої програми з предмету «Методика трудового навчання з практикумом»

 

В умовах сучасної системи освіти завдання трудового навчання визначаються тенденцією розвитку науки і техніки, вимогами сучасного виробництва до трудової підготовки молоді. Викладання навчальної дисципліни «Методика трудового навчання в початкових класах з практикумом» здійснюється за варіативною програмою, розробленою відповідно до освітньо-професійної програми підготовки молодшого спеціаліста, галузі знань 01 «Освіта / Педагогіка», спеціальності 013 «Початкова освіта». Вона передбачає озброїти студентів теоретичними знаннями організації та методики проведення роботи на уроках трудового навчання, позакласної та позашкільної гурткової роботи, а також спрямована на розвиток особистості через залучення студентів до засвоєння теоретичної інформації та практичної роботи з різними матеріалами, вивчення засобів праці, формування конструктивного підходу до вирішення трудових завдань і навчання безпеки праці.

В процесі трудового навчання вирішуються навчальні завдання, що визна­чаються змістом навчального матеріалу. Об'єм знань, накопичений людством у різних галузях діяльності людини настільки великий, що доводиться з цього великого обсягу знань і умінь виділяти те, що найбі­льшою мірою відповідає завданням загальної освіти. Особливою проблемою є систематизація навчального матеріалу, при якій не можна просто копіюва­ти системи побудови науки, а необхідно керуватись навчально-виховними завданнями. Методика навчання і повинна знаходити найбільш ефективні шляхи і засоби для виконання цієї вимоги.

Позашкільна і позакласна робота з праці і техніки одержала широке розповсюдження. В школах створюються гуртки, в тому числі і для учнів молодших класів. Тому важливим є узагальнення цього досвіду і виділення най­більш вдалих, ефективних прийомів організації занять, розповсюдження передо­вого досвіду, переведення його в надбання всіх учителів.

При виробленні принципів і способів побудови навчального процесу методика трудового навчання використовує як дані дидактичних дослі­джень, так і досвід викладання інших предметів.

Метою викладання навчальної дисципліни «Методика трудового навчання з практикумом в навчальних майстернях» є: розкрити методологічні основи трудового навчання і виховання в початкових класах загальноосвітньої школи; вікові, анатомо-фізіологічні, психологічні особливості дітей молодшого шкільного віку; систему методичних засобів, за допомогою яких забезпечується успішне проведення уроку трудового навчання; основні змістові лінії освітньої галузі «Технології» Державного стандарту початкової загальної освіти; основні розділи програми з трудового навчання; специфіку, структуру, особливості підготовки і проведення уроку трудового навчання з учнями молодшого шкільного віку; вимоги до сучасного уроку трудового навчання у початковій школі; особливості та методику роботи з матеріалами, передбаченими шкільною програмою, їх застосування у народному господарстві, особливості організації позаурочної роботи з школярами та проведення екскурсій як однієї з основних форм ознайомлення учнів з працею дорослих.

Предмет курсу- процес тру­дового навчання в початковій школі.

Навчальна програма «Методика трудового навчання з практикумом» складається з таких розділів:

- «Методика трудового навчання», у якому розглядаються завдання, зміст трудового навчання і виховання в початкових класах, методи навчально-виховної роботи, урок як основна форма організації навчально-виховної роботи з трудового навчання, позаурочна робота, обладнання трудового навчання в початкових класах;

- «Конструювання виробів з паперу і картону», у якому розглядаються папір і картон як один з матеріалів для обробки на уроках трудового навчання в початкових класах, методика навчання учнів молодших класів технологічним операціям з обробки  паперу і картону;

- «Конструювання виробів з текстильних матеріалів.», у якому розглядається тканина, як один з матеріалів для обробки на уроках трудового навчання в початкових класах, методика навчання учнів молодших класів технологічним операціям з обробки текстильних матеріалів;

- «Конструювання і виготовлення навчальних посібників», у якому розглядаються навчально-наочні посібники, доступні для виготовлення в шкільних умовах, їх педагогічна цінність, класифікація, технологія виготовлення;

- «Конструювання виробів з різних матеріалів», у якому розглядаються природні матеріали, деревина, метали, пластмаси, як матеріали для обробки на уроках трудового навчання в початкових класах, методика навчання учнів молодших класів технологічним операціям з обробки  різних матеріалі.

Вивчаючи дисципліну «Методика трудового навчання з практикумом в навчальних майстернях», студент повинен оволодіти такими програмними компетентностями:

здатність навчатися й оволодівати сучасними знаннями з методики трудового навчання, зокрема, інноваційними методичними підходами, сучасними системами, методиками, технологіями навчання, розвитку й виховання учнів початкової школи;

здатність до пошуку, оброблення та аналізу, систематизації й узагальнення інформації, зокрема професійно-педагогічної, з різних джерел та формулювання логічних висновків;

здатність приймати обґрунтовані рішення, працювати автономно, планувати та організовувати власну діяльність;

здатність спілкуватися державною мовою на офіційно-діловому рівні; володіти навичками нормативного літературного мовлення (його усною та писемною формами) в різних сферах комунікації; володіти різновидами стилів мовленнєвого спілкування в ситуаціях запобігання та врегулювання конфліктів;

здатність ефективно та адекватно здійснювати рефлексивні процеси, що сприяє розвитку й саморозвитку учнів, творчому підходу до навчально-виховного процесу з трудового навчання;

здатність ефективно вирішувати завдання щодо збереження і зміцнення здоров’я (фізичного, психічного, соціального та духовного) як власного, так і оточуючих;

здатність застосовувати знання, вміння, цінності і досвід практичної діяльності з питань культури здоров’я та здорового способу життя, готовність до здоров’язбережувальної діяльності в освітньому середовищі початкової школи та створення психолого-педагогічних умов для формування здорового способу життя учнів;

здатність до застосування знань, умінь і навичок із циклу професійної підготовки з методики трудового навчання, що є теоретичною основою побудови змісту освітніх галузей, визначених Держстандартом, задля усвідомлення їхньої реалізації в освітній галузі загалом та окремих змістових лініях зокрема;

здатність до проектування, організації, оцінювання, рефлексії та коригування навчально-виховного процесу з трудового навчання в початковій ланці освіти, систематичного підвищення професійно-педагогічної кваліфікації;

здатність структурувати зміст навчального матеріалу з трудового навчання, розробляти та використовувати навчально-пізнавальні завдання, що сприяють розвитку уваги, пам’яті, мислення, уяви, практичних умінь і навиків, враховуючи інтереси та нахили учнів;

здатність ефективно діяти, розв’язуючи стандартні та проблемні методичні задачі під час навчання учнів; методична компетентність ґрунтується на теоретичній і практичній готовності до проведення уроків з трудового навчання, що виявляється у сформованості системи дидактико-методичних знань і умінь із окремих розділів та тем курсу, окремих етапів навчання й досвіду їх застосування та наявності емоційно-ціннісного ставлення до діяльності щодо навчання учнів предмету;

здатність до реалізації критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи з трудового навчання; здатність дотримуватись Державних вимог до рівня загальноосвітньої підготовки учнів початкової школи, визначених у програмі;

здатність усвідомлювати важливість самоосвіти та самовиховання в житті та діяльності вчителя початкових класів;

здатність формувати в учнів уміння встановлювати зв’язки і відношення в об’єктах пізнання на основі виконання логічних операцій: аналіз, синтез, порівняння, конкретизація, узагальнення, класифікація;

здатність упроваджувати сучасні навчальні технології, інноваційні підходи до навчання трудовому навчанню в початковій школі;

здатність організовувати етапи навчального процесу з трудового навчання;

здатність застосовувати практичні знання та вміння для розв’язання завдань, пов’язаних з навчально-виховним процесом;

здатність здійснювати навчально-виховну діяльність з трудового навчання у відповідності до вимог санітарно-гігієнічного режиму, охорони праці, техніки безпеки та протипожежної безпеки.

Для досягнення мети викладання дисципліни відповідно до освітньо-професійної кваліфікації поставлено вирішення наступних завдань:

з'ясувати цілі, завдання трудового навчання в початкових класах загальноосвітньої школи;

сформувати в студентів політехнічні знання та вміння з різних галузей декоративно-ужиткового мистецтва, промислового виробництва, технології обробки матеріалів, художнього конструювання виробів, технічної естетики;

оволодіти системою методичних засобів, з допомо­гою яких забезпечується успішне проведення навчального процесу на уро­ках трудового навчання.

ознайомити з організацією та методикою проведення уроків різних типів при обробці різних матеріалів;

визначити найбільш педагогічно ефективні форми і методи організації позакласної роботи з праці.

Випускник коледжу повинен знати:

-         завдання трудового навчання і виховання, вимоги до нього, організацію трудового навчання;

-         загальні основи сучасного виробництва, художньої промисловості України;

-         мати уявлення про характер праці робітників, майстрів народних промислів, зайнятих обробкою різних матеріалів, виконуючих різні технологічні операції;

-         види різних матеріалів, їх властивості, з технологією виготовлення, обробки та застосування;

-         назви інструментів, що використовуються при обробці матеріалів, їх будову, призначення, прийоми користування;

-         правила безпечної праці при обробці різних матеріалів, вимоги гігієни праці;

-         основи художнього конструювання виробів, конструктивні особливості виготовлення виробів, призначення машин, механізмів, їх складових частин, види типових передач руху від приводу до робочого органу;

-         форми деталей, розгорток, викройок, креслень виробів об’ємних діючих моделей;

-         основи початкового електромоделювання;

-         основи художнього конструювання архітектурних споруд;

-         види декоративно-ужиткового мистецтва та народних промислів;

-         підприємства художніх промислів України;

-         теоретичні основи методики трудового навчання;

-         завдання трудового навчання і виховання, вимоги до нього;

-         організацію трудового навчання в школі та в позашкільних закладах;

-         структуру і зміст різних типів уроків з трудового навчання;

-         зміст трудового навчання, методику проведення уроків з трудового навчання;

-         структуру і зміст основних програм з трудового навчання;

-         форми і методи позакласних занять з трудового навчання.

Випускник повинен вміти:

-         організовувати трудове навчання учнів молодших класів на уроках праці та позакласних заняттях;

-         спираючись на наукову основу, формувати поняття про сучасне виробництво, характер праці робітників різних професій;

-         організовувати і проводити роботу з декоративно-ужиткового мистецтва, народних промислів, художнього конструювання виробів, їх опорядження;

-         роз’яснювати технологію отримання різних матеріалів, їх властивостей і застосування при виготовленні різних виробів;

-         користуватись інструментами для обробки матеріалів, виконувати технологічні операції та прийоми;

-         дотримуватись правил безпечної праці і вимог гігієни праці;

-         читати схеми, креслення виробів, складати схеми, розгортки, виготовляти креслення, ескізи, технічні рисунки та технологічні картки;

-         проводити роботи з електромоделювання, виконувати макетування архітектурних споруд та інших технічних об’єктів;

-         володіти методикою трудового навчання;

-         проводити заняття з трудового навчання, реалізуючи принципи трудового навчання при використанні різних форм і методів;

-         організовувати трудове навчання учнів молодших класів на уроках праці та позакласних заняттях;

-         планувати навчальний процес, готуватися до уроків трудового навчання;

-         проводити аналіз уроків трудового навчання.

Вивчення навчального предмету завершується узагальнюючим повторенням, написанням курсової роботи під керівництвом викладачів педагогіки, психології, окремих методик викладання навчальних предметів в початковій школі та складанням заліку і державного іспиту.